Les 1
| lerareninstructie 

Lees eerst de instructie of bekijk eerst de les via onderstaande link.
Presenteer les 2

 

Leraarinstructie Droom les 1

 Print: de beknopte lesinstructie via de 'print instructie button' onderaan deze pagina.

Start: Toon de projectposter op het digibord. Vertel: "Vandaag beginnen we met de kunstlessen genaamd: Maak je eigen droomkamer." 

Stel de vraag: "Wie weet wat kunst is?' En vervolgens 'Wie weet wat een droomkamer is?"
Vertel: "We gaan naar een film over kunstenares Julia kijken. Daarna gaan we praten over kleur en vorm. Vervolgens gaan jullie je eigen droomkamer maken. Dit gaan we niet in één les doen, maar in zeven lessen." Wijs op de projectposter de verschillende stappen aan en vertel: "Je hoeft dit niet allemaal te onthouden. De poster blijft daar hangen, totdat we klaar zijn met alle lessen. Op de poster kun je zien wat we in elke les gaan doen. Nu beginnen we met de eerste les, die begint met een filmpje over kunstenares Julia."

> Button 1 - ‘Filmpje!’ Speel deel 1 van het filmpje over Julia af. Stel na afloop van het filmpje de vragen: 

1e pijltje > (Laat Julia op het digibord zien en vraag:) "Wat is het beroep van Julia?"
2e pijltje > (Laat de ezel op het digibord zien en vraag:) "Een ezel is een dier. Wat wordt ook wel een ezel genoemd?"
3e pijltje > (Laat de kwasten van Julia op het digibord zien en vraag:) "Waarom gebruikt Julia verschillende kwasten?"
4e pijltje > (Laat de jas van Julia op het digibord zien en vraag:) "Waarom trekt Julia een werkjas aan?"

 > Button 2 - Filmpje!’ Speel deel 2 van het filmpje over Julia af. Stel na afloop van het filmpje de vragen: 

1e pijltje > (Laat Julia voor haar muurschildering op het digibord zien en vraag:) "Wat heeft Julia op de muur geschilderd? Weet je nog met wie?"
2e pijltje > (Laat Julia voor haar andere muurschildering op het digibord zien en vraag:) "Waarom heeft Julia op deze muur geschilderd?"
3e pijltje > (Laat de muurschildering met paardenbloemen zien en vraag:) "Vind je dat Julia de muur mooier heeft gemaakt door haar muurschilderij? Wie weet wat Julia hier op de muur heeft geschilderd?"

> Button 3 - ‘Doos!’ Laat op het digibord de doos zien. Vertel: "Van een van huis meegenomen doos ga je een droomkamer maken. Dit ga je niet vandaag doen want eerst ga je thuis spullen verzamelen om in de doos te doen. Julia legt in het volgende filmpje uit hoe dat moet."

> Button 4 - ‘Filmpje!’ Speel het filmpje af. Julia laat de leerlingen zien hoe ze hun eigen droomkamer kunnen maken. Vraag: "Hebben jullie begrepen wat Julia vertelde? Begrijpen jullie wat je gaat doen? Probeer eens uit te leggen hoe we de droomkamer gaan maken."

> Button 5 - ‘Kies je kleuren’ Vertel: "Jullie gaan een doos in een kamer veranderen. Niet zomaar een kamer, maar... je eigen droomkamer!" Vraag: "Wat zou je de mooiste kleur vinden voor jouw kamer? Bijvoorbeeld deze of deze kleur?'  (Klik op de pijlbuttons onder de geprojecteerde doos: er verschijnt telkens een andere kleur). Vraag: "Welke kleur zouden jullie kiezen en waarom? Weet je nog een andere mooie kleur voor jouw kamer?"

> Button 6 - ‘Kies je kamer’ Toon de vier voorbeeld droomkamers, ter inspiratie. Druk op de pijlbuttons en laat de vier verschillende plaatjes zien. Vertel: "Bedenk goed wat voor een droomkamer je zou wilen maken. Misschien een prinsessenkamer of een voetbalkamer? Of een dierenkamer? Of misschien wel een ridderkamer? Wie kan nog andere voorbeelden van droomkamers opnoemen?"

> Button 7 - ‘Maak je droomkamer!’  Vertel: "Je gaat dus van een doos een droomkamer maken. Kijk maar eens hoe je dat kunt doen." Druk op de pijlbuttons en laat de verschillende plaatjes zien. Vraag: "Wie weet al welke droomkamer hij of zij gaat maken? Vertel eens!"

> Button 8 - ‘Spulletjes’ Toon voorbeelden van voorwerpen die de leerlingen kunnen gebruiken voor de inrichting van hun droomkamer. Vraag: "Wat kun je nog meer meenemen naar school om er je droomkamer van te maken? Denk aan wat voor droomkamer je graag zou willen."

> Button 9 - ‘Opdrachtfolder’ Toon de foto van het meisje in de doos. Vertel: 'We zijn nu klaar met de eerste les. ' Laat de opdrachtfolder zien. Vertel: 'Deze folder krijgen jullie straks allemaal mee naar huis Laat hem aan je ouders zien.' Leg kort uit wat er in de folder staat.  (Deze kun je uitprinten onderaan deze pagina via de 'print-instructiebutton').

 

Tijdsduur les
40 minuten 

Hulpmiddelen
> Digitaal schoolbord

Voorbereiding
Bekijk voorafgaand aan de les
   de inhoud van de les door alle
   buttons na te lopen. 
Print de beknopte instructie. 
Print de opdrachtfolder die de
   leerlingen mee naar huis 
nemen. 
   (er is een opdrachtfolder 
   beschikbaar met tekst en één
   zonder tekst om 
wanneer
   gewenst eigen tekst in 
op te
   nemen).

Lesvorm
Klassikaal: de leerlingen beantwoorden de vragen klassikaal en bespreken met elkaar de vragen en antwoorden. 

Locatie
Klaslokaal