Les 4 |  lerareninstructie

Lees eerst de instructie of bekijk eerst de les via onderstaande link.

 

Leraarinstructie Droom les 4

Print de beknopte lesinstructie via de rode print-instructiebutton onderaan deze pagina.
Start: Toon de projectposter op het digibord. Vertel: "Vandaag gaan we verder met het project 'Maak je eigen droomkamer'. We gaan praten en nadenken over kleuren en we kijken naar schilderijen die heel lang geleden zijn gemaakt door hele beroemde schilders van vroeger."

> Button nr. 1 - 'Alles heeft kleur!' Toon plaatje kleuren en vertel: "Kleuren zijn eigenlijk heel belangrijk. Kijk maar eens om je heen, alles heeft een kleur. Je kleren hebben een kleur, je haren hebben een kleur, de deur heeft een kleur, de vloer heeft een kleur, je tafel heeft een kleur. We zien kleuren iedere dag en overal.
Klik pijltje > Toon plaatje meisje met ballon en vertel: "Kleuren kunnen ook dingen er anders laten uitzien. Kijk maar naar de ballon en de kleren van dit meisje."
Klik pijltje
> De kleuren van het plaatje veranderen.
Klik pijltje > Toon foto mevrouw en vertel: "Deze mevrouw is naar de kapper geweest, kijk maar. Vraag: Vinden jullie haar kapsel mooier geworden?"
Klik pijltje > Toon foto mevrouw met nieuw kapsel.
Klik pijltje > Toon foto van kamer en vertel: "Deze kamer is een beetje saai. Kijk maar hoe een beetje kleur de kamer gezelliger kan maken".
Klik pijltje > Toon foto van kamer met kleur.

> Button nr. 2 - 'Ook de bank heeft een kleur?' Vertel: "Kleuren maken een kamer gezellig of vrolijk. Kijk maar naar de bank."
Klik pijltje > De kleur van de bank verandert. Klik pijltje > De kleur van de lamp verandert. Klik pijltje > De kleur van de stoel verandert. Klik pijltje > De kleur van het gordijn verandert.
Vraag: "Zou jouw kamer er leuk uitzien wanneer je bed je gordijnen en je stoel geen kleur zouden hebben?"
Vraag: "Zou onze klas er leuk uitzien zonder kleur? Kijk eens goed om je heen welke kleuren zie in de klas?"

> Button nr. 3 - 'Rood' Toon foto verfklodders en vertel: "De belangrijkste kleuren zijn rood, geel en blauw. Rood is een hele warme kleur. Vuur is rood gekleurd. Rood betekent vaak liefde of "pas op".
Klik pijltje > Toon rode lippen en vertel: "Er zijn dingen die altijd rood zijn, bijvoorbeeld je lippen zijn rood, Klik pijltje > een stoplicht springt op rood als je moet stoppen, Klik pijltje > de puntmuts van een kabouter is ook vaak rood.
Vertel: "Wat ook rood is kijk maar!" Klik op pijltje en toon foto hand en klik op pijltje > en er verschijnt een druppeltje bloed.

Vraag: "Weten jullie nog andere dingen die rood zijn?"

> Button nr. 4 - 'Geel' Toon foto zon en vertel: "Geel is een vrolijke kleur en lichte kleur. Geel is een kleur die opvalt en die je blij maakt. Net als de zon die straalt.
Klik >
op de zon en de zon gaat nu stralen.
Klik pijltje > Toon foto van banaan en vertel: "Een banaan is ook geel"
Vraag: "Wat is nog meer geel?"

> Button nr. 5 - 'Blauw' Toon fotopolitiepet en vertel: "Blauw is een koelere en rustige kleur. Blauw is fris en schoon. De pet en het pak van de politie zijn blauw".
Klik pijltje> "Water en ijs zijn blauw." klik pijltje> "De hemel en de lucht zijn blauw."
Vraag: "Wie weet wat nog meer dingen die blauw zijn?'
Vraag daarna: Welke kleur waarschuwt ons ergens voor? Is dat rood geel of blauw?

> Button nr. 6 - 'Kleuren mengen' (Herhaling van het kleuren mengen uit les 2)
Vertel: "Julllie hebben in de vorige les al geleerd dat je met rood, geel en blauw alle kleuren kunt maken." Vraag: "Wie wil het nog een keer proberen?"

> Button nr. 7 - 'Van Gogh'
Toon plaatje van Van Gogh en vertel: "Jullie zien een plaatje van Vincent van Gogh. Hij leefde heel lang geleden en heeft vroeger heel veel schilderijen gemaakt net als Julia. Wie weet nog wie Julia is?
Vertel: Vincent van Gogh was net als Julia een schilder. Hij is al lang geleden gestorven, maar bijna iedereen weet wie hij was. Hij is nog steeds erg beroemd.
Zijn schilderijen kosten heel veel geld. In Nederland is er een museum waar veel van zijn schilderijen hangen.
Klik pijltje > Toon schilderij van 'Van Gogh' (een kamer zonder kleur) Vertel: "Hier heeft hij zijn slaapkamer getekend. Eerst zonder kleur.
Klik pijltje > Toon volgende schilderij van 'Van Gogh' (nu een kamer met kleur) Vertel: "Daarna heeft hij er kleuren in geschilderd. Kijk maar eens hoe anders de kamer er met kleur uitziet.
Vraag: "Knijp je ogen maar eens een beetje dicht en kijk door je oogharen naar het schilderij. Welke kleuren zie je het beste?"
Vertel: "De rode deken en het oranje bed vallen het meeste op. Dat heeft hij express zo gedaan, omdat hij dit stukje van het schilderij het belangrijkste vond."

> Button nr. 8 - 'Kamers' Toon plaatje van 'Rode kamer' en vertel: "Nog een heel bekende schilder was Henri Matisse. Ook hij is al overleden. Hij heeft ook zijn eigen kamer geschilderd."
Vraag: "Kijk maar eens goed naar dit schilderij welke kleur valt hier het meeste op. Wat zie je allemaal in dit schilderij?"
Klik pijltje > Toon schilderij met blauwe kamer en vertel: "Deze kamer is geschilderd door een Franse Schilder Raoul Duffy. Deze schilder leefde in dezefde tijd als Henry Matisse ‘de schilder van de rode kamer die je net hebt gezien.”
"
Vraag: "Welke kleur valt hier het meeste op. Wat zie je allemaal?"
Klik pijltje > Toon schilderij met blauwe stoelen en vertel: "Dit schilderij is nog helemaal niet zo oud. Het is een paar jaar geleden geschilderd door de nederlandse schilder Peter Bastiaanssen."
Vraag: "Wat zien jullie allemaal in dit schilderij? Wat doen de vissen in dit schilderij. Kan dat in het echt ook?"

> Button nr. 9 - 'Radio' Toon plaatje van 'Appels en radio' en vertel: "Dit is een schillderij van een klein stukje uit de kamer van Tom Wesselmann. Tom Wesselman was vroeger een heel beroemde schilder. Hij leefde in Amerika. Kunnen jullie zien wat hij hier heeft geschilderd?"
Klik pijltje >Toon ingekleurde schiderij en vertel: "Hier heeft hij het schilderij ingekleurd. Door de kleuren kun je veel beter zien wat het is." Vraag: "Zien jullie nu wat hij heeft geschilderd? Hoeveel kleuren heeft hij in dit schilderij gebruikt? En welke kleuren?"

> Button nr. 10 - 'Klaar' Toon plaatje met verf en vertel: "We zijn nu klaar met deze les. Jullie hebben nagedacht en gepraat over kleuren.
Vraag: "Wie weet nog wat de belangrijkste kleuren zijn?"
Klik pijltje > Toon plaatje schilderijen en vertel: "Jullie hebben gekeken naar schilderijen van kamers, geschilderd door beroemde schilders uit de geschiedenis. Je hebt gezien dat niet alles wat is geschilderd ook in het echt kan. Je mag als schilder je eigen fantasie gebruiken en zelf bedenken hoe je het graag zou willen hebben."  Vertel: "Jullie gaan op (datum ..............) ook je eigen kamer maken 'Je eigen droomkamer'. En daarbij mag je ook heel veel fantasie gebruiken."

 

Tijdsduur les
± 35 minuten 

Hulpmiddelen
> Digitaal schoolbord

Voorbereiding
Bekijk voorafgaand aan de les
   de inhoud van de les door alle
   buttons na te lopen. 
Print de beknopte instructie. 

Lesvorm
Klassikaal: de leerlingen beantwoorden de vragen klassikaal en bespreken met elkaar de vragen en antwoorden. 

Locatie
Klaslokaal