Les 3 | lerareninstructie

Lees eerst de instructie of bekijk eerst de les via onderstaande link.  

 

Instructiepagina Thuis les 3

Print de beknopte lesinstructie via de rode print-instructiebutton onderaan deze pagina.

Start: toon de projectposter op het digibord. Vertel de leerlingen: "Vandaag gaan we verder met het fotografieproject 'Thuis op school'. We zijn nu bij les 3. Vandaag maken we kennis met een aantal beroemde fotografen."

> Button nr. 1 - 'Piet Zwart' .
Klik pijltje > Vertel: "Je krijgt een aantal foto's van beroemde fotografen te zien. Kijk er goed naar, want elke fotograaf heeft iets unieks."

Klik pijltje > Vertel: "Piet Zwart was een beroemde nederlandse fotograaf. Hij was ook architect en maakte affiches."

Klik pijltje > Vraag: "Wat zie je op de foto? Wat vind je van de foto?" 

> Button nr. 2 - 'Man Ray' Vertel: "Man Ray vond het leuk om gekke foto's te maken. Men vond hem een beetje dwars. Hij maakte foto's die juist anders waren dan gewone foto's."
Klik pijltje > Vraag: "Wat is anders aan deze foto?"
Klik pijltje > Vraag: "Wat valt je hier aan op?"

> Button nr. 3 - 'Richard Avedon' Vertel: “ Richard Avedon was modefotograaf. Hij fotografeerde zijn modellen op rare plekken.”
Klik pijltje >"Dit is het model Dovima. Waarom heeft de fotograaf haar zo gefotografeerd denk je? En kun je zien wat de vrouw en de olifant hetzelfde doen?"
Klik pijltje > Laat de foto van Stephanie Seymour zien en vraag: "Wat maakt deze foto uniek? Zal het moeilijk zijn geweest om deze foto te maken? Zou je zelf als model zo op de foto willen?"

> Button nr. 4 - 'Diane Arbus'
Toon foto en vertel: "Diane Arbus is bekend geworden, doordat ze mensen fotografeerde die er ‘ongewoon’ uitzagen. Ze maakte zwart-wit portretten. Gewoon op straat of bij die mensen thuis.”
Klik pijltje > Laat de foto van de Joodse reus zien en laat de kinderen filosoferen waarom de reus nog groter lijkt (doordat hij op de voorgrond staat).
Klik pijltje > Laat de foto van de eeneiige tweeling zien en vraag: "Lijken de zusjes echt op elkaar? Wat is er verschillend tussen de twee?"

> Button nr. 5 - 'Anne Geddes'
Toon foto en vertel: "Anne Geddes is beroemd geworden om haar babyfoto's. Zij fotografeert ze in een sprookjesachtige omgeving."
Klik pijltje > Toon foto en vraag: "Wat wil ze laten zien met deze foto?" (erwt in peul)

> Button nr. 6 - 'Erwin Olaf'
Klik pijltje > Vertel: "Erwin Olaf is een bekende nederlandse fotograaf. Hij is bekend geworden, omdat achter zijn foto's veel gevoel zit. Bijvoorbeeld verdriet of eenzaamheid."
Klik pijltje > Toon foto. Laat de leerlingen de foto bekijken en vraag: 
"Denk je dat deze jongen er in het echt ook zo uitziet? Dus bijvoorbeeld wanneer hij naar school gaat. Vind je het een vrolijke foto? Of juist niet. Kun je dat uitleggen?"  Laat de leerlingen filosoferen.

> Button nr. 7 - 'Vraagteken'
Vertel: "Deze foto is gemaakt door Rineke Dijkstra, een hele bekende nederlandse fotografe. Welke bekende familie is dit?" Laat de leerlingen filosoferen over de foto en laat hen nadenken over de opstelling. Valt hen bijvoorbeeldbeeld op dat er een oranje appelboom op de foto staat? Valt hen de ongedwongen sfeer op?

> Button nr. 8 - 'Bijna klaar!' 
Laat de foto van koningin Beatrix zien en vertel: "Deze foto is gemaakt door de beroemde fotograaf Anton Corbijn. Dit is een staatsieportret."
Klik pijltje > Toon foto's. Laat de leerlingen de foto's bekijken en vraag: "Welke verschillen zie je? Is de sfeer ook anders? Welke foto zou je liever thuis aan de muur hangen en waarom?"

 

Tijdsduur les
(±) 35 minuten 

Hulpmiddelen 
> Digitaal schoolbord

Voorbereiding 
> Neem voorafgaand aan de les
   de inhoud van de les door,
   door alle buttons na te gaan.
> Print de beknopte
   instructiepagina.

Lesvorm 
Klassikaal: de leerlingen beantwoorden de vragen klassikaal en praten met elkaar over de vragen en antwoorden. 

Locatie 
Klaslokaal