Les 4| lerareninstructie

Lees eerst de instructie of bekijk eerst de les via onderstaande link.
Presenteer les 4

 

Instructiepagina Thuis les 4

Print de beknopte lesinstructie via de rode print-instructiebutton onderaan deze pagina.
Start: toon de projectposter op het digibord. Vertel de leerlingen: "Vandaag gaan we verder met het fotografieproject 'Thuis op school'. We zijn nu bij les 4."

> Button nr. 1 - 'Sem' Toon het filmpje over Sem.
Klik pijltje > Vertel: "De foto's die Sem heeft gemaakt, dat zijn foto's van nu. De foto's uit de boeken van opa, dat zijn foto's van toen."
Klik pijltje > Vraag: "Hoe zie je of een foto van toen of van nu is?"

> Button nr. 2 - 'Schrijven met licht' Vertel: "Fotografie = schrijven met licht."
Klik pijltje > Vertel: "Het fototoestel vangt het licht op."
Klik pijltje > Vertel: "Binnen in het fototoestel wordt het licht vastgelegd."
Klik pijltje > Vertel: "Vroeger met een filmrolletje..."
Klik pijltje > Vertel: "Nu met pixels op een microchip."
Klik pijltje > Vertel: "Alle pixels bij elkaar op de microchip laten de foto zien. Kijk maar!"
Klik pijltje > Toon 'pixel foto' hondje. Vertel: "Wanneer je door een soort vergrootglas naar de foto kijkt zie je de pixels."
Klik pijltje > Toon foto hondje. Vertel: "Zo ziet de foto er 'gewoon' uit, dus niet door een vergrootglas."

> Button nr. 3 - 'Hoe lang?...' Vertel: "1826: de allereerste foto."
Klik pijltje > Vertel: "De allereerste foto is gemaakt in 1826."
Klik pijltje > Vertel: "Gemaakt door de Franse uitvinder Niepce."
Klik pijltje >Toon de foto en vertel: "Deze foto is dus gemaakt door de Franse uitvinder Niepce. Je ziet hier het uitzicht vanuit zijn werkkamer in Frankrijk. Het lukte hem om met een houten camera een foto te maken. Hij had - héél slim! - de achterwand ingesmeerd met chemische stoffen. Daaruit kwam voor het eerst een foto tevoorschijn. Dit was voor die tijd ongelofelijk!" Vraag: "Hoe lang denken jullie dat hij er over gedaan heeft om deze foto te maken?" Laat de leerlingen raden.
Klik pijltje filmpje > Toon filmpje met klokje. Na afloop van het klokje wordt de foto getoond. Vertel na afloop: "Dat duurde acht hele uren!"

> Button nr. 4 - 'in 1844'
Toon foto en vertel: "De foto die je nu ziet is gemaakt in het jaar 1844. Je ziet hier de man die de uitvinder van de fotografie wordt genoemd. Hij heette Daguerre." 
Vraag: "Hoe lang denken jullie dat het heeft geduurd om deze foto te maken?"
Laat de leerlingen raden.
Klik pijltje filmpje > Toon filmpje met klokje. Na afloop van het klokje wordt de foto getoond. Vertel na afloop: "Dat ging in 1844 iets sneller het duurde 10 minuten!"

 

> Button nr. 5 - 'Eerste selfie'
Toon foto uit 1830 en vertel: "Rond 1830 moesten mensen die gefotografeerd werden heel goed en lang stilzitten. Ze mochten zich echt niet even krabben als ze jeuk hadden aan hun neus, anders was de foto bewogen. Er bestonden zelfs speciale beugels voor je hoofd, om goed stil te blijven zitten! Dat zie je op deze foto.
Klik pijltje > Toon foto en vertel: "Dit is de allereerste 'selfie' gemaakt door een Amerikaan, in 1839. Het duurde hem 1 minuut om de foto te maken. Hij moest dus 1 minuut heel stil blijven zitten om de 'selfie' te maken.
Vraag: "Lukt het jullie ook om 1 minuut heel stil te blijven zitten? Laten we het proberen. Heel stil blijven zitten, niet bewegen zolang het klokje zometeen loopt, anders mislukt de foto!
Klik pijltje filmpje > Toon filmpje met klokje. Na afloop van het klokje wordt de eerste 'selfie' getoond. Vertel na afloop: Je kunt je voorstellen dat dit voor die fotograaf toen veel moeilijker was om te doen dan nu, met een mobieltje. Hij moest eerst de camera instellen, dan de kap van de lens halen, dan heel snel gaan zitten, dan een volle minuut lang doodstil zitten - zoals jullie zojuist deden."

> Button nr. 6 - 'De duurste'
Klik pijltje > Vertel: "De allerduurste foto ooit gemaakt heet 'Rhein II. "Hij is gemaakt in het jaar 1999 door Gursky. Een fotograaf uit Duitsland."
Klik pijltje > Toon foto. Laat de leerlingen de foto bekijken en vertel dat dit een foto van de rivier de Rijn is. Vertel dat de foto meer dan 3 meter lang en 2 meter hoog is.

Klik pijltje > Vraag "Wat zou deze foto gekost hebben. Wat denk je?"
Klik pijltje > Vertel: "Maar liefst 3,2 miljoen euro. "
Klik pijltje > Vraag "Wat vind je van de foto? Is hij zoveel geld waard? Kijk nog maar even goed naar de foto
". Klik pijltje > Laat de leerlingen filosoferen over de vraag.

> Button nr. 7 - 'Vraagteken'
Vertel: "Nu volgen een aantal 'feiten weetjes' uit de ontstaansgeschiedenis van de fotografie".
Klik pijltje > Vertel: "De kleinste complete camera ter wereld past op het topje van je wijsvinger. Soms zijn camera's ergens piepklein ingebouwd, zoals in de films over James Bond. Die kan heel goed spioneren met de mini-camera in zijn horloge of balpen."
Klik pijltje > Vertel: "Vroeger bewaarde men soms een fotorolletje in de koelkast, omdat ook fotorolletjes kunnen bederven net als melk en appels."
Klik pijltje
> Vertel: "Dit is een camera die rond 1850 werd gebruikt. Haar naam 'Daguerreotype Camera' komt van de uitvinder van de fotografie, Daguerre. En die kennen we inmiddels. Het was een zware camera, die je ergens op moest zetten."
Klik pijltje > Vertel: "Veel later worden de camera’s van licht metaal, leer en kunststof gemaakt. Ze zijn een stuk lichter om vast te houden, maar bij deze zit er nog wel een supergrote flitser bovenop, zoals je ziet."
Klik pijltje > Vertel: "Het maken van een foto gaat tegenwoordig véél sneller. Iedereen kan op het knopje drukken en de camera doet vanzelf de rest. Je kunt van alles en overal fotograferen. Fotografie is een echte hobby geworden."
Klik pijltje > Vertel: "Mobieltjes worden steeds betere camera's. Niet alleen voor selfies maar ook voor mooie vakantie-, portret- en natuurfoto's. En het pijlsnel maken van een goede foto wordt alsmaar makkelijker."

> Button nr. 8 - 'Klaar!' Vertel: "De volgende les van 'Thuis op school' is de laatste. Jullie gaan dan op (...................???......................) een collage maken van de foto die je thuis hebben gemaakt".

Tijdsduur les 
(±) 35 minuten 

Hulpmiddelen 
> Digitaal schoolbord

Voorbereiding
 
> Neem voorafgaand aan de les
   de inhoud van de les door,
   door alle buttons na te gaan.
> Print de beknopte
   instructiepagina.

Lesvorm 
Klassikaal: de leerlingen beantwoorden de vragen klassikaal en praten met elkaar over de vragen en antwoorden. 

Locatie 
Klaslokaal