Les 5 | lerareninstructie

Lees eerst de instructie of bekijk eerst de les via onderstaande link.  

 

Instructiepagina Thuis les 5

Print de beknopte lesinstructie via de rode print-instructiebutton onderaan deze pagina.
Start: toon de projectposter op het digibord.

> Button nr. 1 - 'Vraagteken'  Vertel: "Tijdens deze les ga je de foto die je thuis heb gemaakt in een fotokader plaatsen, samen met een door jou geschreven tekst. Wanneer we klaar zijn hangen we de resultaten op in de school. Zo wordt school een beetje thuis. We beginnen met de vraag waarom je juist deze foto hebt gemaakt. Je mag dat zo opschrijven."
Zorg dat de leerlingen papier en pen hebben. De leerlingen nemen de foto voor zich die ze thuis hebben gemaakt - door henzelf of leerkacht uitgeprint. Laat nu een (afhankelijk van groepsgrootte) aantal leerlingen vertellen wat ze hebben gefotografeerd en waarom ze voor hun onderwerp hebben gekozen. Hun 'waarom' schrijven alle leerlingen vervolgens beknopt, in een paar zinnen op. Wanneer de leerlingen 2 foto's hebben gemaakt laat ze dan kiezen uit de 2 foto's. Het ook mogelijk om de leerlingen een tweede collage te laten maken.

> Button nr. 2 - 'Collage maken' Vertel: "We gaan nu de foto-tekst-collage maken."
Klik pijltje > Het kader met hondje verschijnt.
Klik pijltje > De tekst verschijnt in het kader. Vertel: "Voordat we beginnen laat ik jullie nog een aantal tips op het digibord zien.
"

Gebruik stevig wit karton waarop geschilderd en geplakt kan worden. Het formaat moet groter zijn dan A4 (21 x 29,7 cm) - bij voorkeur ± 23 x 35 cm - zodat de leerlingen genoeg ruimte hebben om de foto en tekst te plaatsen.

> Button nr. 3 - 'Tips'
Vertel: "Ik laat nu een aantal tips zien hoe je de collage kunt maken." Vertel: "Tip 1: de foto hoef je niet persé bovenin te plaatsen. Onderin of in het midden mag ook."
Klik pijltje > Vertel: "Tip 2: je kunt je tekst vormgeven door de letters uit te knippen uit een krant of tijdschrift, te printen via de computer, te schrijven met kleurpotlood of balpen, te schilderen met verf of door deze technieken door elkaar te gebruiken. Misschien weet je zelfs nog andere manieren te bedenken. Doe het maar zoals je het zelf het mooist vindt."
Klik pijltje > Vertel: "Tip 3: je mag een kader om je foto en tekst schilderen of tekenen."
Klik pijltje > Vertel: "Tip 4: je hoeft niet precies de hele tekst over te schrijven die je hebt ingevuld in je antwoordformulier. Je mag er eventueel losse woorden uit kiezen om in je collage te plaatsen, zolang die losse woorden maar duidelijk maken wat je bedoelt met de collage."
Klik pijltje > Vertel: "Tip 5: de tekst mag je bovenin, onderin of in het midden plaatsen. Dit hangt af van de plek waar je de foto hebt geplaatst. Tot slot: maak eerst schetsen voordat je de collage gaat maken."

> Button nr. 4 - 'School wordt thuis'  Voeg alle collages samen tot één 'eindcollage' en hang deze op in de school, op een geschikte plek waar het resultaat goed bekeken kan worden door alle leerlingen. Bekijk samen met de leerlingen collage en vraag hen wat ze ervan vinden. Laat ze hun mening geven over het project 'Thuis op school': is de school nu een beetje meer 'thuis' geworden?


Tijdsduur les

80 minuten, eventueel verdeeld over twee lessen 

Hulpmiddelen 
> Digitaal schoolbord 
> Papier en pen
> Scharen, plakmateriaal, teken- en
   verfmateriaal, stevig wit karton 
> Optioneel: computer(s) + printer(s)
   om letters en teksten uit te printen
 
Voorbereiding 
Bekijk voorafgaand aan de les, 
   de inhoud van de les door 
   alle buttons na te gaan.
Print de beknopte 
   instructiepagina.
> Zorg dat alle leerlingen over een
   stevig wit kartonnen vel à
   ± 23 x 35 cm beschikken.


Lesvorm 
Klassikaal: de leerlingen bekijken klassikaal de tips op het digibord. Vervolgens gaan ze individueel aan de slag met het maken van hun collage. 

Locatie 
Klas- of handenarbeidlokaal