Maak je eigen droomkamer
Een lessenserie over kleur, vorm en fantasie voor de leerlingen van groep 1 en 2.

Een prinsessenkamer. Of een kamer waarin je wegdroomt met de mooiste auto’s. Deze lessenserie motiveert de leerlingen van groep 1 en 2 om
na te denken over hun droomkamer. Hoe ziet de kamer eruit? Welke objecten staan erin? 
Welke kleuren heeft de kamer? Elke leerling maakt een
eigen droomkamer en als groep wordt er een droomhuis gebouwd!

Startpagina Maak je eigen Droomkamer


Doel van deze lessenserie
Leerlingen leren via deze lessenserie om kleuren en vormen te benoemen. Daarnaast leren ze ruimtelijk te denken en te werken. Ze zijn creatief bezig met het bedenken van een plek waar ze zich fijn voelen en werken als groep naar een expositie toe.

Wat gaan we in de 7 lessen doen?
Les 1: kennismaken > Leerlingen nemen een kijkje in het atelier van beeldend kunstenaar Julia Borsboom. Vervolgens beantwoorden ze vragen over de film. De leerlingen komen te weten hoe ze hun eigen droomkamer kunnen maken. Dit gebeurt via verschillende stappen op het digibord. Tot slot krijgen ze een opdrachtfolder mee naar huis.

Les 2: kleur en kleurbetekenis > Leerlingen gaan in gesprek over kleur en kleurbetekenis. De leerkracht snijdt voor elk kind een stuk blauw, groen, geel, oranje, rood en paars karton uit. Daarna stelt de docent vragen over kleur. Leerlingen antwoorden op deze vragen door een gekleurd karton op te steken. Aan het einde van de les kiest elk kind een lievelingskleur.  Deze kleur wordt geplakt op een groot vel dat voor in de klas ligt. Samen wordt dit de LIEVELINGSKLEUR VAN DE KLAS.

Les 3: vormen > Leerlingen gaan in gesprek over vormen. Via het digibord krijgen leerlingen vragen over de 3 basisvormen: rond, vierkant en driehoek.

 


Les 4: geschiedenisles  >
 Leerlingen leren meer over de betekenis van kleur en vormen. Ze zien schilderijen van kamers en een schilderij van Matisse en Van Gogh. ‘Kleuren zijn heel belangrijk. We zien kleuren iedere dag en overal. Kijk maar eens om je heen. Eigenlijk heeft alles een kleur. Je kleren hebben een kleur, je haren hebben een kleur, de deur heeft een kleur, de vloer heeft een kleur, je tafel heeft een kleur.’

 

Lessen 5, 6 en 7 zijn geen digibordlessen.
Tijdens deze 3 lessen gaan de leerlingen creatief aan de slag met het maken van hun eigen droomkamer. 

Les 5: doos beschilderen > Leerlingen beschilderen de binnenkant van een doos met hun lievelingskleur(en). Ze krijgen ook een opdracht mee: Neem spulletjes mee van huis die je in de droomkamer wilt zetten of plakken.

Les 6: de droomkamer inrichten > Leerlingen richten hun droomkamer in. Alle verzamelde spulletjes, bijvoorbeeld foto’s, plaatjes, veren of kralen mogen gebruikt worden.

Les 7: expositie > Alle droomkamers worden opgestapeld en omgetoverd tot een droomhuis. Elk kind vertelt bij voorkeur een klein verhaaltje over zijn of haar droomkamer.

 

 

Praktische informatie 
Bestemd voor: groep 1 en 2
Omvang lessenserie: 7 lessen
Locatie: klaslokaal met digibord en handenarbeidlokaal of eigen klaslokaal
Begeleiding: lessen 1 t/m 4: leerkracht, lessen 5 t/m 7: leerkracht met
extra hulp
Benodigdheden: digibord, verf, lijm, papier, tekenmateriaal, verfschort (vuilniszak)

Praktische tips voor de leerkracht
Neem vooraf de les op het digibord
   door en bekijk de buttons en
   de vragen. 
Elke les heeft een instructiepagina. 
   Lees deze eerst door.
Print de beknopte instructie uit
   via de button onderaan de
   instructiepagina. Dit is een
   overzichtelijke inhoudspagina
   van de les (om bij de hand te houden
   tijdens de voordracht van de les).

Uitleg van de verschillende buttons