Thuis op school 
Een serie lessen over fotografie. Je omgeving thuis en je omgeving op school. 

Fotografie. Maar dan anders. In deze lessenserie maken de leerlingen foto’s in hun omgeving thuis en hangen deze foto’s op
in de school. De school wordt zo meer ‘thuis’. Hun blik en hun mening verandert.
 Foto’s worden ondersteund door woorden.
‘Kijk’, zegt een leerling. 
Nu ziet de school er heel anders uit! En het leuke is: alle foto’s die de leerlingen maken zijn goed.

 

Startpagina Thuis op school

Doel van deze lessenserie
Leerlingen stimuleren om anders te kijken naar hun omgeving en met name naar hun omgeving thuis en op school. Ze laten ervaren dat ze d.m.v. creativitieit hun omgeving kunnen veranderen of vormgeven. En laten zien dat ze hun persoonlijke opvattingen en ideeën kunnen verbeelden (in dit geval d.m.v. fotografie) en zo hun ideeën en opvattingen met anderen kunnen delen. 
Leerlingen verschillende manieren van fotograferen laten zien en ze laten kennis maken met beroemde fotografen uit de geschiedenis van de fotografie. 

Wat gaan de leerlingen in de 5 lessen doen?
Les 1: kennismaken Via een film maken de leerlingen kennis met fotograaf Joost van Velsen. Leerlingen kijken naar foto’s en verschillende manieren van fotograferen. 
Vragen die o.a. aan de orde komen zijn: 
Is licht belangrijk bij het fotograferen? 
Kan een mislukte foto toch gelukt zijn?
Wat maakt dat een foto waardevol voor je kan zijn?
Wat vind je zelf een mooie foto?

 

 

Les 2: wat maakt thuis zo bijzonder? > Leerlingen denken na en praten over hun omgeving thuis. Wat maakt thuis zo bijzonder? Waaraan ben je thuis gehecht? Fotograaf Joost laat zien hoe hij in zijn omgeving thuis foto’s maakt. Daarna krijgen leerlingen een opdracht: fotografeer thuis jouw favoriete omgeving. 

Les 3: beroemde fotografen> Leerlingen maken kennis met een aantal beroemde fotografen uit de kunstgeschiedenis.

Les 4: geschiedenisles > Wat is er allemaal veranderd in de loop van de geschiedenis binnen de fotografie. Hoe lang duurde het vroeger om een foto te maken? Hoe zag een foto er vroeger uit. Wat was de allereerste foto en wat is de duurste foto ooit gemaakt.

Les 5: foto tentoonstellenTijdens deze les gaan de leerlingen de foto, die ze thuis hebben gemaakt, in een fotokader plaatsen samen met een zelfgeschreven tekst. Wanneer ze klaar zijn hangen ze de resultaten op in de school. Zo wordt school een beetje thuis.  


Praktische informatie 
Bestemd voor: 
groep 5 en 6
Omvang lessenserie: 5 lessen
Locatie: klaslokaal met digibord en handenarbeidlokaal of eigen klaslokaal
Begeleiding: leerkracht 
Benodigdheden: digibord, karton lijm, papier, tekenmateriaal (eventueel verf en een verfschort) 

Praktische tips voor de leerkracht
Neem vooraf de les op het
   digibord door en bekijk de
   buttons en de vragen.

Elke les heeft een
   instructiepagina. Lees
   deze eerst door.
Print de beknopte instructie
   uit via de button onderaan de
   instructiepagina. Dit is een
   overzichtelijke inhoudspagina van
   de les (om bij de hand te houden
   tijdens de voordracht van de les)
.

Uitleg van de verschillende buttons